.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لابي ويژه براي رياست لاريجاني بر مجلس هشتم

برخي روزنامه‌ ها، گزارش‌هاي عمده خبري خود را به موضوع رياست مجلس هشتم و رقابت حداد عادل و لاريجاني اختصاص دادند.

كارگزاران نوشته است: همزمان با بالاگرفتن شايعه رياست «علي لاريجاني» در مجلس هشتم، تعدادي از چهره‌هاي سياسي که هم به لاريجاني و هم به احمدي‌نژاد نزديک هستند، ظرف روزهاي اخير تلاش‌هاي خود را براي بهبود روابط سياسي لاريجاني ـ احمدي‌نژاد شدت بخشيده‌اند.
سايت «شهاب‌نيوز» كه اين خبر را منتشر كرده، علت اين مسئله را تاكيد بزرگان نظام بر نزديكي روابط رئيس آتي مجلس با رئيس‌جمهوري عنوان كرده است. بنابراين ‌خبر، گفته مي‌شود برخي از کساني که براي بهبود روابط احمدي‌نژاد و لاريجاني تلاش مي‌کنند، از لاريجاني خواسته‌اند در چند مصاحبه مطبوعاتي نظرات مثبتي را درباره عملکرد دولت نهم ابراز کند تا فضا‌سازي‌هاي رسانه‌هاي حامي دولت بي‌اثر شود. اين سايت خبري در عين‌حال گزارش داد:«تلاش‌هاي سياسي براي نزديکي لاريجاني و احمدي‌نژاد البته با کارشکني و مقاومت‌هايي نيز روبه‌روست. به عنوان نمونه، ظرف روزهاي اخير تلاش‌هايي صورت گرفته است تا مانع ديدار دوستانه لاريجاني و احمدي‌نژاد شود. چرا كه ظاهرا چهره‌هاي نزديک به احمدي‌نژاد در مجموع رياست حداد بر مجلس هشتم را ترجيح مي‌دهند».
كارگزاران همچنين در گزارشي از مصاحبه مطبوعاتي ديروز حداد عادل نوشت: غلامعلي حدادعادل رسما كانديداتوري خود براي رياست مجلس هشتم را اعلام كرد. او در خصوص كانديداتوري براي رياست مجلس هشتم گفت كه «هنوز تصميمي براي انصراف از اين مسووليت نگرفته‌ام.» بدين ترتيب هر چند رقيب حدادعادل، علي لاريجاني سعي مي‌كند با ادبيات ديپلماتيك پاسخ‌هاي دوپهلو به شايعه كانديداتوري‌اش بدهد و اعلام كند كه «در اين رابطه نظر ندارم» اما حدادعادل به صراحت اعلام كرد در مجلس هشتم نيز خواهان تكيه بر بالاترين كرسي پارلمان است. علي لاريجاني در حاشيه همايش جهاني فكري علامه طباطبايي در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفته است «جايگاه‌ها اهميتي ندارد، بلكه آنچه مهم است هدف‌مندي در قانونگذاري است.» پيش از اين علي بنايي نماينده قم از قطعي شدن كانديداتوري علي لاريجاني براي جايگاه رياست مجلس هشتم خبر داده و گفته بود علما و روحانيون از جمله آيت‌الله مهدوي‌كني از او حمايت مي‌كنند... در همان ابتداي نشست و در پاسخ به سوالي درباره كانديداتوري‌اش براي رياست مجلس هشتم گفت كه «آمادگي دارم اگر دوستان اين مسووليت را برعهده‌ام بگذارند تقبل كنم.» رئيس مجلس هفتم اما به مزاح خطاب به خبرنگاران گفت: «مگر اينكه شما از اين جلسات خسته شده باشيد و بخواهيد تنوعي حاصل شود» يكي از خبرنگاران نيز در پاسخ به حدادعادل گفت‌ «ما خسته نشده‌ايم» اما شايد شما بخواهيد براي تنوع به رياست‌جمهوري برويد. حضور حدادعادل در انتخابات رياست‌جمهوري دوره دهم يكي از تحليل‌هايي است كه مطرح و بر اساس آن اختلافات اخير محمود احمدي‌نژاد با حدادعادل و نامه شديد‌اللحن رئيس‌ دولت به او در راستاي رقابت‌هاي آتي تحليل مي‌شود. اگر چه حدادعادل روز گذشته در نشست مطبوعاتي از هرگونه موضع‌گيري عليه دولت و احمدي‌نژاد خودداري كرد اما در نهايت زماني‌كه خبرنگاري به او گفت گويا اين روزها رئيس‌جمهور خيلي عصباني است به جاي جواب تلفن شما نامه مي‌نويسد و به مطبوعات مي‌فرستد پاسخ داد «خوب كار ايشان زياد است» خبرنگار گفت شماره تلفن شما را هم ندارد؟ اما حدادعادل با اين پاسخ كه «باز مي‌خواهيد بين ما و دولت اختلاف بيندازيد» تلاش كرد موضع‌گيري عليه نامه‌ احمدي‌نژاد نداشته باشد.
اعتماد نيز نوشت: در حالي که گمانه‌زني‌هايي درباره ترکيب هيات رئيسه مجلس آينده در محافل سياسي مطرح شده است، غلامعلي حدادعادل در گفت وگويي آمادگي خود را براي پذيرش مسووليت در مجلس آينده اعلام کرده است.گزارش ايرنا حاکي است، دامنه رايزني ها در خصوص رياست مجلس هشتم در روزهاي گذشته از داخل مجلس فراتر رفته و در محافل و گروه هايي در خارج از مجلس نيز به طور جدي پيگيري مي شود.يک نماينده مجلس گفت؛ در يکي از تشکل هاي تاثيرگذار در جريان اصولگرا در اين خصوص بحث صورت گرفته و نظرات شخصيت هاي مطرح جريان اصولگرا را درباره رئيس مجلس هفتم نيز جويا شده است.
اعتماد ملي نيز در اين باره نوشته است: شهر قم علاوه بر ويژگي‌هايي كه براي اصولگرايان دارد در انتخابات مجلس هشتم خاصيت ويژه‌اي براي اصولگرايان داشت و آن اينكه توانستند با كانديداتوري علي لاريجاني از اين شهر اختلافات خود براي سرفهرستي اصولگرايان را پنهان كنند. كانديداتوري لاريجاني البته وقفه‌اي دروغين بر رقابت‌هاي داخلي اصولگرايان بود چرا كه براي رياست مجلس، علي لاريجاني و حداد عادل چاره‌اي جز رويارويي ندارند. هر دو كانديداي اصلي رياست مجلس البته ديروز همزمان گفتند كه رياست مجلس برايشان اهميت ندارد و مجلس كارهاي مهمتري از تعيين رئيس بهارستان دارد.
صداي عدالت نيز در سرمقاله خود نوشت: تحركات ماه‌هاي اخير غلامعلي حداد عادل و نامه‌نگاري‌ها بيش از آنكه براي رفع اتهام از وكيل‌الدوله بودن مجلس هفتم باشد او را در صدر اخبار و در تقابل با رئيس‌جمهور مي‌نشاند تا جايي كه احمدي‌نژاد در نامه اخير خود از وي مي‌پرسد كه اساساً اين تعجيل (در رسانه‌اي كردن امور عادي و جاري كشور) براي چيست؟ از سويي ديگر در حاليكه حداد عادل وزن سياسي و توانمندي خود در لابي قدرت را به رخ حريفان مي‌كشد و در شرايطي كه از ميان گروه‌هاي سياسي تاكنون جمعيت ايثارگران از حداد عادلي براي رياست مجلس هشتم پشتيباني كرده است، علي لاريجاني با رها كردن كرسي نمايندگي تهران و كانديداتوري از قم براي رياست مجلس از سوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جامعه روحانيت مبارز و ائتلاف فراگير اصولگرايان مورد حمايت واقع شده است. اما در اين جدال كه دو طيفش را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند جاي دو جريان خالي است، اول اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها كه با دارابودن تعداد قابل توجهي نماينده، هنوز موضع‌گيري خاصي نسبت به رياست مجلس هشتم نداشته‌اند. هرچند مي‌توان حدس زد كه با توجه به عملكرد حداد عادل و رويكرد انتقادي‌تر لاريجاني نسبت به دولت نهم، علي لاريجاني را به اين سمت برگزينند و دوم حاميان دولت كه شايد در يك انتخاب سخت بين تراشيدن رقيبي چون حدادو يا منتقدي اخراجي چون لاريجاني بايديك گزينه را انتخاب كنند، به نظر مي‌رسد نتيجه اين انتخاب هر چه باشد به سود اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها و به زيان حاميان دولت است. چرا كه با كشيده شدن ماراتن رياست بهاراستان به رياست پاستور عملاً محمود احمدي‌نژاد با از دست دادن عقبه سياسي خود رقيبي جدي در انتخابات آينده خواهد داشت و نيز منتقدان توسعه‌گراي دولت،‌اين امكان را خواهند داشت كه با اجماع حول كانديدايي كه ضمن امكان رأي‌آوري از فيلترهاي قانوني عبور كند، شانس پيروزي خود را افزايش دهند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.